Nadya. Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

Tinggal kan Jejak mu

Second Days at SG

Hari ini hari ke2 stay here, semalam tak banyak tempat aku pergi just kedai biasa2 je, hari ni lepas sarapan kat Bedok Reservoir area aku,Abang Din,Hana,Haris N Mak Ipah(mother in law Abang Din). Kami ke Geylang untuk beli kain tuala untuk my mum, masa jalan2 dengan mak ipah n Hana aku tengok baju raya masih lagi banyak dan murah2, selendang2 pun lawa2 la dalim. Nak beli tapi bila pikir2 balik kat Malaysia lagi murah so aku cuci mata je, lepas tu aku pergi money changer. Aku tukar Rm500 to Dolar SG hanya dapat $$200 ni bermakna Rm jatuh merosot!! Apa nak jadi nih!! Apa yang dapat aku shopim dengan hanya $$200?? Wat jalan2 n makan2 je kot(balance dalam poket $$140.00 sebab $$60.00 bayar towel for my mum). Lepas tu kami balik rumah Haris kena habis kan HomeWork dia dulu, 1st waiting for him but ada big problem di mana mama Haris mengamuk dengan semua orang, so perintah berkurung di jalan kan, so aku punya fikiran berserabut,aku terus keluar untuk Call my little sis tapi she was busy n she din’t pick up the phone,so aku wat keputusan dah la masa tu hujan. aku siap2 kan diri ini dan terus ke bus Stop yang berdekatan naik bas no 5 to Simie stesen Lrt tapi aku menapak dari block 659 to 657 (2 block je tapi jauh bagai nak patah kaki aku nih). 1st time aku jalan sorang2 dan hanya berbekal kan hanya $$140.00 dalam poket. Masa tu pukul 1.10pm So naik bas no 5 tanpa kad EZ Link tak leh bayar cash so aku wat muka tak malu tukar duit syiling dengan minah India sebanyak $$2.00 yang kebetulan ada kat belakang aku lepas tu bayar bas dari jalan Tenaga ke Simie stesen LRT ialah $$1.40 jer. Dalam bas tu aku sekali lagi buat muka tak malu dengan chines boy aku tanya dia mana boleh aku dapat kan kad EZ Link kad dia cakap kat stesen LRT nanti ada jual, aku cakap tak tahu la kat mana,. Dengan baik hati dia tawar kan diri untuk teman kan aku ke stesen LRT semata2 nak beli kan aku EX Link kad, terkejut beruk aku EX Link $$12.00 tapi dalam kad tu ada $$7.00 only. Perghhhh mahal weh!!. Lepas tu chines boy tu ajar aku macam mana nak ke Marina Bay Sand. Dari Simie aku start naik LRT to CityHall tambang all the way tu sebanyak $$2.90. dari City Hall aku tukar naik MRT ke Marina Bay sand opppssss tapi sebelum tu aku sesat pergi Marina Tower la (ramai mat salleh yang sesat macam aku,sebab salah faham dengan Marina Bay Sand n Marina Tower). So lepas tu aku tanya Uncle jaga Marina Tower how come aku ke Marina Bay Sand? Uncle tu cakap ada 2 cara untuk kesana. 1 jalan kaki dari situ selama 25minit atau naik MRT bayar $$1.20 terus sampai. Aku pilih untuk naik MRT so dari Marina Tower aku perlu menapak 1Km untuk balik ke CityHall dan naik MRT to Marina Bay Sand sampai je disana aku disambut dengan cuaca yang panas pelik kan masa kat on the way hujan je, aku apa lagi mengaya kan kaca mata hitam ku wat 1st time hik5x. Dari stesen MRT Marina Bay aku kena menapak selama 15minit untuk ke bangunan Marina Bay Sand sampai kat sana aku hanya mampu tersenyum kerana aku dah jejak kaki disana tapi sayang sekali aku tak bawak camera even nset owh ye masa tu pukul 2.30pm ni bermakna aku banyak buang masa time sesat tadi. Segala barang2 yang aku beli kat sana semua aku mintak resit dan aku simpan resit2 tu sebab nak buat kenang-kenangan seperti baju Marina Bay,seluar pendek,Air n makanan(korang nak tau aku habis berape beli benda2 tu semua?? Hampir $$90.00).aku makan longtong yang paling mahal tau iaitu $$25.80 bersamaan Rm61.tapi sedap tak leh nak cakap la so Lepas 2jam aku melepak kat sini aku wat keputusan nak balik sebab hari dah makin gelap aku menapak dari situ ke stesen MRT, dari situ aku sekali lagi blur dengan anak panah penunjuk arah,so buat muka tak malu lagi sekali aku tanya minah Filipina yang ada berdekatan dengan aku time tu rupa2nya dia pun tak tau,aku pun cakap dengan dia ‘tak pelah kita sesat sama2’(dlm bahasa mat saleh lah) kami gelak je sambil mencari jalan kat map MRT,lepas tu kami berpisah sbb aku perlu tukar MRT to LRT manakala dia nak ke Orched. Kami say bye2 n nice to meet u (i was forgot to ask them name). Sampai di CityHall aku blur lagi untuk menuju ke Bedok sebab aku da pening dengan ramai penumpang lama jugak aku duk pusing2 kat Cityhall stesen last sekali aku tengok mamat cina tengah baca buku, entah kenapa aku amat percaya kan dia sedang kan nak tanya orang lain kau amat takut dan rasa kurang percaya tetapi tidak dengan dia, aku pergi duduk sebelah dia, aku tanya macam mana nak g Bedok atau Eunos? Dia terangkan pada aku tetapi aku wat muka blur je dengan dia masa tu, dia mintak aku pen n kertas, aku jawap tak ada la benda2 tu semua, so dia amik dia pny kertas n pen dan dia lukis kan peta nak ke Bedok untuk aku pergi ke money changer. So lepas tu mula lah sesi perkenalan kami, dia juruteknik computer kat sini, so lepas tu dia tny pasal aku, so aku cerita kenapa aku datang ke SG,dengan siapa,orang mana,n kije apa.?? Aku suka nak jawap pasal kije tu..aku terangkan dia keja ku di pulau.dia cakap nak ke tempat ku,sebab dia pon orang Malaysia tapi dah 10tahun dia kije kat sini,dia sangat baik nama dia Mr Yuan from borneo.heheh...i love him!! Harap 1 hari nanti dapat jumpa dia lafi, tapi yang paling penting dia amik aku punya email dancuba add aku use him i-pad but he can’t find me n he give me his email..he ask me to add him.. i will MR Yau!! U r very kind!! Lepas tu dia terus ke Tempinies aku turun di Bedok dan terus ikut peta yang Yau bagi tadi,lepas tu tukar duit RM100 but dapat $$40.00 je. Lepas tu cari bas no 60 untuk ke Jalan Tenaga. Akhirnya sampai lah aku di simpang Jalan Tenaga. Menapak la lagi aku lepas tu aku singgah ke kedai mamak untuk makan rojak India. Sedap!! Murah je $$4.80 + milo ais $$1.50 lepas tu menapak lagi ke blog. But try call my little sis but she was busy. Lepas tu balik dengan penat sekali sampai2 je saudara mara mak Ipah ada. Walaupun penat aku tetap senyum dan meramah mesra dengan mereka. Setelah lama berborak aku mintak diri untuk solat sebab aku dah telajak Zohor n Asar ni dah nk hampir maghrib so lepas solat Hana n Haris call me on phone, terharu sebab aku keluar rumah tadi tanpa salam n kiss diorng, lepas solat isyak diorang balik terus masuk bilik aku. Dia orang tanya pergi mana. Aku crita dari A-Z pasal perjalanan ku hari ni. Lepas tu kami lepak2,aku ajak abang Din lepak kat Mc'D..masa tu Haris dah tido but Hana x lagi sebab she wanna stay wif me. kami x makan just minum2 n lepak2 Abang Din wat keputusan nak balik Malaysia Mlm ni jugak,terkejut beruk aku dgn keputusan dia,lepas tu kami balik umah aku terus kemas2 dan ready untuk berangkat..but kena tunggu Hana tido, tunggu Hana tidur tapi Haris pulak yg terjaga. sebelum turun ke parking car aku sempat cium Hana. i will miss her T_T.. n Haris aku peluk dia sebab dia nagis nak ikut aku, aku ucap kan pada dia 'take care n jaga adik baik2 sebab mok chek will miss u!!' n dia pun peluk aku.masa tu tuhan saja tahu macam mana hati aku berat nak balik...i hope someday akan jumpa dia lagi.. miss him n Hana

Hana miss u baby!!


Haris wif me(behind camra)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Budaks Comey

Pengunjung Bertuah